شیوه نامه حمایت از تدوین و اجرای برنامه بازاریابی شرکتهای دانشبنیان
1. مقدمه
بازاريابي و توسعه بازار يکي از مهمترين بخشهاي تاثيرگذار در موفقيت کسب و کارهاي دانشبنيان و فناوري محور ميباشد. اين در حاليست که معمولا اين موضوع کمتر مورد توجه و تمرکز فناوران و صاحبان شرکتهاي دانش بنيان بوده و عموما در اين بخش دچار چالش و ضعف هستند. لذا با توجه به ضرورت توسعه بازار و افزایش سطح فروش محصولات دانشبنیان در کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامهای برای حمایت از تدوین برنامه بازاریابی این محصولات فراهم نمودهاست.
2. خدمات مشمول این شیوهنامه
حمایت از تدوین و اجرای برنامه بازاریابی شرکتهای دانشبنیان در سه مرحله اصلی و یک مرحله اختیاری (مطابق جدول شماره 1) برای تمامی حوزههای عملکردی واحد بازاریابی یک شرکت انجام خواهد شد. دستهبندی حوزههای عملکردی واحد بازاریابی و فروش یک شرکت به شرح زیر است:
1. تحقیقات بازار
2. برنامه ریزی بازاریابی
3. طراحی مدل کسب و کار
4. پیشنهاد بهبود محصول (بازخورد واحد بازاریابی به واحد تحقیق و توسعه)
5. مدیریت شبکه توزیع
6. قیمت گذاری
7. برندسازی
8. تبلیغات و ترویج
9. بازاریابی مستقیم
10. خدمات پس از فروش
11. مدیریت ارتباط با مشتری
12. فرایندهای پشتیبان بازاریابی و فروش (اصلاح فرآیند با توجه به بازخوردهایی که در حین اجرای برنامه بازاریابی گرفته می شود)
جدول شماره 1- برنامه بازاریابی مورد حمایت
مراحل |
عنوان |
جزییات |
خروجی مورد انتظار |
مرحله اول |
عارضهیابی واحد بازاریابی و فروش شرکت |
ارزیابی و بررسي زيرساختها و سوابق شرکت به منظور شناسایی نقاط قوت و قابل بهبود در هر 12 حوزه عملکردی بازاریابی |
* گزارش عارضهیابی واحد بازاریابی * پروپوزال انجام برنامه بازاریابی |
مرحله دوم |
طرح ریزی بازاریابی |
آغاز برنامه با تمرکز بر تحقیقات بازار، برنامه ریزی بازاریابی، طراحی مدل کسب و کار |
* سند برنامه بازاریابی * برنامه عملیاتی یک ساله * مدل کسب و کار * گزارش تحقیقات بازار |
مرحله سوم |
اجرای بازاریابی |
تمرکز بر این موارد: پیشنهاد بهبود محصول، مدیریت شبکه توزیع، قیمت گذاری، برندسازی، تبلیغات و ترویج و بازاریابیمستقیم |
* طراحی و اجرای آمیخته بازاریابی (4P) * سه گزارش عملیاتی از اجرای فرآیند بازاریابی |
مرحله چهارم |
طراحی خدمات تکمیلی بازاریابی(براساس توافق شرکت دانشبنیان و کارگزار) |
با توجه به شرایط شرکت شامل خدمات پس از فروش، مدیریت ارتباط با مشتری و فرآیندهای پشتیبان بازاریابی و فروش میباشد. |
با توجه به شرایط شرکت معین خواهد شد. |
مدت زمان درنظرگرفته شده برای انجام تدوین و اجرای برنامه بازاریابی، از ابتدا تا انتهای مرحله سوم، به مدت 6 ماه درنظر گرفته شده است. تصویر زیر برنامه زمانبندی اجرای این شیوهنامه را نشان میدهد.
تصویر شماره 1- برنامه زمانبندی تدوین برنامه بازاریابی شرکتهای دانشبنیان
3. میزان حمایت
مرحله اول خدمت تدوین برنامه بازاریابی و تهیه پروپوزال برای شرکت های دانش بنیان(با درآمد کمتر از 100 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) به صورت رایگان بوده و تماما توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت می گردد.
میزان حمایت سایر مراحل برای شرکتهای دانش بنیان (با درآمد کمتر از 100 میلیارد ریال در آخرین سال مالی) 50% از مبلغ قرارداد تا سقف 200 میلیون ریال خواهد بود.
شرکت های دانش بنیان با درآمد بیشتر از 100 میلیارد ریال می توانند به صورت آزاد و بدون تسهیلات این خدمت را دریافت کنند.
تبصره1- در صورت استفاده شرکت متقاضی از سایر خدمات تجاریسازی مشمول حمایت و با نظر کارگزار بازاریابی، میزان حمایت از هریک از آن خدمات (در صورت همراستایی با برنامه بازاریابی شرکت) تا 70% قابل افزایش میباشد.
4. شرایط دریافت حمایت
برای استفاده از این حمایت، شرکت موظف است در مرحله اول و قبل از هر گونه اقدامی درخواست خود را به همراه مستندات لازم در سامانه bizservices.ir ثبت نماید.
بعد از اتمام پروژه، مستندات زیر بایستی در سامانه مذکور بارگذاری گردد: قرارداد نهایی، پروپوزال انجام پروژه، نتایج و خروجیهای هر مرحله، یک نسخه از گزارش نهایی تدوین شده، ارائه فاکتور رسمی و کلیه مستندات مالی، نامه رسمی شرکت حاوی اطلاعات حساب (شماره حساب، کد شبا، نام بانک و کد شعبه)
تبصره2- حمایت از تدوین و اجرای برنامه بازاریابی شرکتهای دانشبنیان در صورتی قابل انجام است که پروپوزال انجام پروژه، قبل از شروع مرحله دوم به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برسد.
تبصره3- شرکت دانشبنيان مختار است بر مبناي نياز خود، کارگزار (شخصیت حقوقی) را از گزينههاي زير تعيين نمايد:
- کارگزاران معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري: در صورتي که شرکت با اين مجريان قرارداد خود را منعقد نمايد، در پایان تدوین و اجرای برنامه بازاریابی و پس از انجام فعاليتهاي مجري و دريافت گزارش از آن، ميتواند وجه حمايتي مد نظر اين شیوه نامه را دريافت نمايد.
- ساير کارگزاران مشاوره بازاریابی: در صورتي که شرکت دانشبنیان تمايل به انعقاد قرارداد با ساير اشخاص حقوقي فعال در حوزه خدمات بازاريابي را داشته باشد، لازم است در ابتدا رزومه مجري را به معاونت علمي و فناوري ارسال نموده تا پس از تاييد صلاحيت مجري معرفي شده، مشمول حمایت اين شیوهنامه گردد.
تبصره 4- مسئولیت اجرا و پیادهسازی برنامههای تدوین شده بازاریابی برعهده شرکت دانشبنیان بوده و کارگزار صرفا در یکی از چهار حوزه زیر، با انتخاب شرکت متقاضی فعالیت مینماید:
- آموزش حین اجرا
- اجرای محدود (برنامه ریزی عملیاتی، بودجه بندی)
- سازماندهی و طراحی فرایند (طراحی ساختار سازمانی، کمک به تامین نیروی انسانی، تشریح فرآیند ها و شرح وظایف)
- تصمیمسازی مستمر و نظارت بر اجرا
تبصره 5- شرکت دانشبنیان علاوه بر نظارت بر محتوای گزارش، موظف است در جهت پیشبرد این خدمت همکاریهای لازم با شرکت مشاور را به عمل آورد. بنابراین تامین اطلاعات مربوط به شرکت و اشخاص در صورتی که در راستای انجام خدمت مورد نیاز باشد، بر عهده شرکت متقاضی است.
تبصره 6- شرکت دانشبنیان موظف است نسبت به پیگیری درخواست ثبتشده و ارسال مستندات مربوطه در زمان مقرر اقدام نماید. در صورت عدم رعایت این مساله، درخواست ثبت شده در پرتال منقضی و بصورت خودکار مردود خواهد شد. این مدت زمان از ثبت درخواست تا تنظیم قرارداد با کارگزار، 1 ماه تعیین شده است.
تبصره 7- مسئولیت های اجرای درست و موثر خدمت بر عهده شرکتهای متقاضی میباشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنها بر مبنای مستندات و گزارش های دریافتی، وجه حمایتی را اختصاص خواهد داد و در قبال دعاوی احتمالی بین شرکتهای دانشبنیان با کارگزاران، هیچگونه مسئولیتی بر عهده ندارد.